miércoles, 31 de mayo de 2017

Pressupostos insostenibles i poc democràtics.

(article publicat el 6-12-2015, al diari digital: FetaSantFeliu)


Plens importants, on els continguts es dilueixen.-
En el ple del dia 26.11 no vam tenir, com VPSF, la possibilitat d'exposar de forma detallada el nostre punt de vista. Un Ple que va durar 260 minuts, i en el qual en el tema pressupostos cada representant de Grup tenia màxim dels màxims 10 minuts.
En definitiva, els pressupostos ocuparen menys del 30% del temps, mentre es donava corda a temes accessoris. (Exemple: ‘els impagaments de la Generalitat a les farmàcies'). Algun dia acabarem parlant del sexe de les pedres.
Un excés de temes accessoris, degraden els continguts importants i el possible interès del Ple queda esgotat en un tutti fruti.

Apart lo referit, l'exposició de VPSF va poder ser millor. Serveixin aquestes línies per intentar completar-la.

Participació, no gràcies.-
L'Equip de Govern (EG) proposa que els ciutadans participin per definir un 5% del pressupost, però nega el pa i la sal als seus representants polítics.
Als regidors electes de SFLl, només se'ls ha informat del decidit, no s'ha demanat opinió ni van voler escoltar el que alguns d'ells els van dir.
Bla bla bla amb la participació, però després resulta que gairebé sempre és mentida.
No els entra en el cap que participar implica també la possibilitat de codecidir.
VPSF va expressar (en Comissió) que aquests Pressupostos eren poc democràtics, doncs eren una imposició d'una minoria sobre una majoria.

Un pressupost que se'ls ha anat de les mans.-
Els ingressos mitjans per individu a Espanya han tornat al nivell de 2003.
El 2003 sumant: nòmines + despeses de funcionament + transferències i subvencions (és a dir: capitol1 + capitol2 + capitol4) teníem 24M eur. El 2016 seran 34,2M, la qual cosa representa una pujada de 10,2M euros (un 42,5% d'increment).
Era obligat un increment en nòmines i despesa social, però això només explica uns 5,5M.

Tornar a un major equilibri respecte a ingressos és una necessitat, doncs: 1.- la despesa social pot empitjorar; 2.- el ciutadà ha de contribuir (primordialment) en funció del que ingressa.... Apart de aquests criteris n'hi hauría un altre previ: la major despesa social hauría d'atendre's (primordialment) amb menor despesa ordinària i utilitzant part de l'estalvi col·lectiu (venda de patrimoni).
Son possibles altres xifres. A Esplugues tenim un exemple, allí amb una població similar però amb una renda per cápita un 14% superior, ens trobem amb uns pressupostos ordinaris + inversions = 39M ... que són més baixos que els nostres (46M).
A SFLL paguem un 18% més i si comparem a renda constant, paguem un 32% més.

Per on podrien reduir-se despeses?-
Renegociar contractes. Reduir subvencions a entitats recreatives (la gran crisi que ha conduït a l'Ajuda Social a 4000 santfeliuencs ho requereix temporalment). Ídem amb les ajudes a ONG d'altres països. La partida ‘Estudis i Treballs Tècnics’ pot reduir-se. La resta de capítol 2 pot reduir-se. Rebobinar compres recents de patrimoni (vendre), per reduir interessos i poder invertir per reduir despeses. Estudiar alternatives referents al tema de pagues diferides. Racionalitzar i reduir el Cartipaç.
Aplicant mesures d'aquest tipus es podria reduir molt el pressupost, fent-ho més sostenible davant un futur encara complicat.

Per empitjorar-ho tot: el desgavell inversor.-
Queda el pitjor: el nostre Equip de Govern planteja un pressupost d'inversions 2016 de 8 M euros. Un disbarat.
Una IC més feble, amb un PSC que traeix (amb aquests pressupostos) el contracte amb el seu electorat: s'han llançat a unes inversions que no tenen precedents en una situació de crìsi.
Aquestes inversions, podrien reduir-se a 3M i quedar-se només en els temes que derivessin en una menor despesa futura. A Esplugas, les inversions són només de 3M euros.

Aquesta política inversora: gens participativa, megalòmana i expoliadora de la precària butxaca ciutadana, ... constitueix la pitjor notícia d'aquests pressupostos.
Si, continua uns anys la precarietat i disminueix la capacitat de despesa dels jubilats: D'on sortiran els ingressos per sostenir pressupostos creixents que es combinen amb plans d'inversió fora de mida?
PSC e IC han estat tants anys governant SFLl, que semblen creure que l'Ajuntament és seu i en conseqüéncia els diners ciutadans també.
Els diners son de tots. Si un partit de l'Equip de Govern: s'inventa inversions, no les consulta, i vol imposar-les recolzant-se en un malalt d'amnèsia; això s'assembla bastant a un frau.

Concloent.-
A SFLl tenim 4000 persones necessitades. Atendre això és prioritari. Això suposa fer renúncies. Governar és escollir.
Els diners son de tots, per tant és obligat: debatre a fons, i codecidir amb alts nivells de consens.
L'Equip de Govern pot modificar tot el referent a Inversions, disposa de varis mesos.
El exemple d'Esplugues demostra que es possible gestionar d'una altre manera.
L'objectiu veïnal haurien de ser: pressupostos e inversions amb consens superior al 70%.
Abans que ‘polítics’, tots som veïns i responsables de tenir un futur sostenible.



P.D.- Algunes dades addicionals:

El 73% dels ingressos pressupostaris vénen d'impostos i taxes locals..
La ràtio de deute del Ajuntament està en el 42,9% (respecte a l'ingrés de l'any anterior).
La part de dubtós cobrament, (sense el de la Generalitat Llei de Barris, etc), s'en va als 9-10 M euros.
El sou brut mitjà mensual d'un treballador de l'Ajuntament de SFLL és de 2500 euros i el del treballador espanyol és de 1315.
Els experts diuen que les pensions futures seràn un 20-25% més baixes (TV3 Nov 2015)
El Patrimoni (Fons Propis) de l'Ajuntament supera els 60 M euros.
El valor dels immobles ha tornat al que tenia en els anys 2003-2004.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Articulos legales que me afectan

EN CONSTRUCCIÓN    (Iniciado el 8 de octubre de 2018) Leyes y Reglamentos que tienen que ver con mi situación dentro de VPSF          ...